Finanční domy přicházejí s inovacemi, díky kterým vyřídíte hypotéku i na jedno setkání, nebudete mít starosti vyřizováním a placením znaleckého posudku, zároveň vám pomohou s hledáním nemovitosti, zda poskytnou rady co si všímat při obhlídce.
Meziročně dosahuje růst poskytnutých úvěrů na Slovensku dvouciferná čísla. Takový stav trvá již několik let. Připisuje se to dobrému stavu ekonomiky, poptávky po nemovitostech, ale zároveň faktu, že máme nejlepší podmínky pro získání hypotéky z okolních zemí. Můžeme tomu vděčit nejen Evropské centrální bance, která drží úrokové sazby na minimu již dlouhou dobu, ale zároveň i bankám na Slovensku, které poskytují hypotéky za skutečně výhodných podmínek. Vždyť jen pro srovnání, české banky dávají u úvěrů až dvojnásobně vyšší úrok, než ty naše.
Na hypotéku je nejlepší čas
Růst úvěrů dosáhl vrcholu v roce 2015, kdy atakoval 15procentní hranici. Potom sice zpomalil, ale jen mírně a Národní banka Slovenska proto připravila několik opatření. Záměr byl jasný, dostat růst úvěrů pod 10 procent. Podařilo se jí to jen zčásti. Na konci loňska si banky zapsaly růst úvěrů kolem úrovně 12 procent meziročně. Analytici při tom upozorňují na fakt, že může pomalu přicházet k bodu, kde se trh nasycuje a nejvýhodnější doba na vzetí hypotéky je právě teď. Do konce roku úrokové sazby zřejmě nezmění nejen ECB, ale ani komerční banky.
Čtěte také:
Zavěšená zahrádka
Tady však snahy o nejlepší nabídky nekončí. Být nejlepší při nejnižší ceně se už banky snaží dlouhodobě, ale na řadu přichází nový trend – snaha vyjít vstříc při úspoře času klientů a poskytnout co nejvíce služeb. Banky se snaží o to, aby klientům usnadnily a digitalizovaly proces získání hypotéky. Několik úkonů již provede online, aniž by klient chodil do pobočky banky.
Úspora času i peněz
Slovenská spořitelna se snaží omezit návštěvy poboček. Při jednodušších případech stačí, když klient přijde už jen podepsat úvěrové smlouvy a vše ostatní se realizuje telefonicky a elektronicky.
Častým problémem, se kterými se setkávaly banky i klienti, byla nutnost dokladovat příjem, další úvěry či dluhy, které máme. Slovenská spořitelna se snaží klienty ulehčit i od tohoto. Akceptuje totiž nejširší škálu příjmů žadatelů o hypotéku. A zároveň se v co největší míře snaží uplatňovat možnost neptat od klientů doklady o příjmu, pokud si ho umí ověřit jiným způsobem. A to iv případech, kdy jsou žadatelé klienty jiných bank. Sama si je také ověřuje v Sociální pojišťovně.
Ocenění za digitální přístup
Digitální hypotéka už tedy není jen hudbou budoucnosti. Přestože je přirozené, že lidé se budou chtít při jejím vyřizování alespoň jednou setkat i s živým člověkem. Slovenská spořitelna však udělala v tomto směru až několik kroků. Například akceptuje digitální znalecký posudek, který stačí poslat elektronicky. Zároveň, při refinancování hypotéky v krajských či okresních městech dnes stačí, když bance zašlete fotografie nemovitosti, jejíž hypotéku chcete refinancovat, a banka sama určí její hodnotu. Zdarma. Klasický znalecký posudek, jak jej známe dnes a který stojí desítky eur, tak už nepotřebujete.
Navíc, pokud si kupující či prodávají nejsou jisti cenou, za kterou nemovitost kupují či nabízejí, cenu ve svém okolí si mohou porovnat na speciálně vytvořené stránce www.slsphypoteka.sk, která klientům také poradí s výběrem správného bytu. Mimochodem, za tento krok získala Slovenská spořitelna speciální cenu týdeníku TREND za užitečnost. Užitečnou stránku k hypotékám banka vytvořila, aby pomohla klientům zorientovat se v otázkách týkajících se hypoték. Pro inovativnost, kvalitu a výhodné podmínky v poskytování hypoték získala Slovenská spořitelna i ocenění Hypotéka roku 2019.